תיירות שמן הזית, פרק 1!

מי שדיבר איתי בחודשים האחרונים, מאז סיימתי קורס הכשרת טועמי שמן זית, לא יכול היה להתחמק משיחה בנושא. משהו בקורס הזה שינה אצלי משהו והדליק ניצוץ. הניצוץ הזה הוליד התלהבות, מחשבות, מחקר ויציאה לדרך.

היום המיוחל הגיע ואהוד סוריאנו ואני יצאנו ל- Road Trip ברחבי הארץ בין יצרני שמן זית, חקלאים ובתי בד במטרה להכיר לכם את העולם המופלא של שמן הזית. לא יכולתי לבקש פרטנר טוב יותר למסע. אהוד הוא מומחה בעל שם עולמי בתחום שמן הזית, יועץ ליצרנים וחקלאים, מרצה ושופט בתחרויות בינלאומיות.

במהלך המסע, נתמקד כל פעם באזור אחר בארץ, נסקור את הייחודיות שלו וכמובן נפגוש יצרנים מעולים ומעניינים שכדאי לבקר.

תחנה ראשונה, שמן זית Assi – עמק המעיינות.בית הבד "שמן שאן" הוקם בשנת 2009 כאשר מותג שמן הזית Assi נולד ב-2013. כרמי הזיתים גדלים ב-5 ק"מ מסביב לבית הבד על ידי חקלאי האזור. מעבר לשמן הזית המשובח, בבית הבד שמו להם למטרה לייצר תהליכי עבודה ברי קיימא שייטיבו עם הסביבה, וזאת על ידי שימוש בכל חלקי הזית: הגרעין (לאנרגיה), הענפים והעלים (לקומפוסט), הגפת (לקמח), מי עקר (לתוסף מזון לעופות) וכמובן הפקת שמן הזית. לאחרונה הוקם מרכז מבקרים בו נערכת סדנת טעימות שמן זית וכן סיורים בבית הבד. דיברנו עם דוד נוי, מנכ"ל בית הבד ושופט בתחרויות שמן זית בארץ ובעולם, על שמן זית כמוצר צריכה, על מחירים ושינוי תפיסה. וקינחנו בכוס ג'ין ומי טוניק. המשקה מיוצר במזקקה המקומית מתמרים הגדלים באזור ומתובל בעשבים אותם מלקטת נעמה שטרנליכט מהסביבה וכן רוכשת מחקלאים מקומיים.

מעמק המעיינות ממשיכים לאזור הגליל התחתון ועמק יזרעאל.

תחנה שניה, Sindyanna of Galilee Fair Trade, כפר כנא.אבל קודם כל קפה. ועוגיות. עמותה של נשים ערביות ויהודיות הקיימת מעל 25 שנה, שמטרתה יצירת גשרים בין הקהילות. סנדיאנת הגליל אף חברה בארגון העולמי לסחר הוגן אשר בין עקרונותיו: שוויון, שכר הוגן, העצמה, קיימות ועוד. נשות העמותה מגדלות, מוסקות, מייצרות, מבקבקות ומשווקות את שמן הזית כשההכנסות ממכירת המוצרים משמשות לפרויקטים חברתיים ותכניות חקלאות. מרכז המבקרים של העמותה הינו מקום של מפגש ולימוד בו מתקיימות מגוון סדנאות, כגון סדנת טעימות שמן זית; קליעת סלים מענפי תמרים ונצרים; סדנת חקלאות עירונית (הידרופוניקה) ועוד.

כמובן שימו לב לבקבוקי שמן הזית העשויים מזכוכית כהה. זוהי הדרך המיטבית לשמור שמן זית על מנת שלא יתקלקל ויופיעו בו פגמים שיפגמו באיכותו.

תחנה שלישית. שמן זית אורגני- ריש לקיש, ציפורי.

אוהבת לבקר כאן ולהרגיש את חילופי העונות דרך הגינה המשגעת. בשנה האחרונה אני מצטרפת לסיורים החקלאיים שמארגנת אילה נוי-מאיר לאנשי קולינריה. כך גם הכרתי את אילה, שמשפחתה בעלת בית בד אורגני וביודינמי ובו מופקים שמני זית מהטובים בארץ.

תצוגת שמני הזית הרחבה מבהירה כמה זנים, בלנדים וטעמים ניתן לייצר, ולכן בהחלט כדאי שיהיה מגוון בבית: אחד עדין לטיגון חביתה, אחר עז טעם לסלט, שלישי עם ארומות מיוחדות, כל אחד לפי טעמו. ניתן להגיע למקום היפה לסדנת טעימות שמן זית (בתיאום מראש) וכן לסיור בבית הבד שבמקום, אשר בשנה החולפת התהדר במכונה מהחדישות בעולם.

בדרך למקום הבא, הפסקת אוכל בנדב קינוחים.

התחנה הרביעית והאחרונה להיום מיוחדת מאוד עבורי. בית בד גלילי – Galili Olive Oil, בית לחם הגלילית. תמר וערן הם הראשונים שפקחו את עיניי לרעיון הזה של תיירות שמן הזית. שם טעמתי לראשונה שמני זית איכותיים והבנתי שמכאן כבר אין דרך חזרה.

אחרי שנים בעבודה במשרדי פרסום, חזר ערן למשק המשפחתי בשנת 2010 ויחד עם תמר לקחו את המקום צעד ענק קדימה. כיום שניהם טועמי שמן זית מהבכירים בישראל ושופטים בתחרויות בארץ ובעולם.

ניתן להגיע למקום לסדנאות טעימת שמן זית (בתיאום מראש) וכן לרכוש את שמני הזית המעולים בחנות המקוונת שבאתר.

בחיי החקלאים אין רגע דל. החורף היה מבטיח עם מנות קור יפות. אך כעת יש לקוות שלא יגיעו חמסינים ורוחות שיפילו את הפרחים מהעצים.

עד הפעם הבאה 🙂

היכנסו לאינסטגרם לתמונות נוספות תחת היילייט "שמן זית".

לכתבה השנייה בסדרה, לחצו כאן.