תיירות שמן הזית, פרק 2

תיירות שמן הזית בישראל, פרק שני.

הפעם, Ehud Soriano ואני, התמקדנו באזור המרכז. שילבנו ביקורים באקדמיה ואצל חקלאים באזור.

בוקר במכון וולקני. החוקר ד"ר גיורא בן-ארי סיפר לנו על הפרויקט של מועצת הזית הבינ"ל (IOC) שאף ישראל לוקחת בו חלק. מטרת הפרויקט הינה ליצור בית גרעין של הזנים העיקריים מכל מדינה שיהיו נקיים מווירוסים. לאחר מיפוי והקמה בקורדובה, כעת כל מדינה יכולה לקחת את 134 הזנים ולהקים אצלה בית גרעין. בסוף 2022 מתעתד לקום בית הגרעין בישראל, ממנו יוכלו השתלנים לקחת את הזנים הנקיים ממחלות ווירוסים כאשר הם מזוהים גנטית.

משם נסענו לפקולטה לחקלאות ברחובות לטעימת שמני זית מתורכיה, אותם הביא אהוד מהתחרות בה שפט החודש. טעימה של זנים מיוחדים שפחות מוכרים בארץ שהעניקו טעמים מגוונים כגון תפוח ירוק וטעמים טרופיים מרתקים. התפתח שיח ומחשבות יחד עם Ofer Armoni , המייצר באביחיל את Levant שמן זית ישראלי איכותי, על נטיעת זנים חדשים בארץ.

בדרך למקום הבא סקר אהוד את המגמות החמות של יצרנים בעולם שמן הזית, בהן שימוש בזנים חדשים, יצירת בלנדים מקוריים ובידול איזורי.

שמן יוגב – שמן מבית טוב, כפר אחים. משק, שורשים, מורשת. מילים אלו מהדהדות לכל אורך הסיור במרכז המבקרים הנאה אשר הוקם ב-2019. חשיבות הקהילתיות והמשפחתיות מורגשת בכל פינה במשק. אם בחלקות הכרמים המוקדשות להורים ואם בחנות הנעימה בה מוצרים רבים פרי שיתוף פעולה מקומי. אילנה הנדיבה ומסבירת הפנים כיבדה אותנו בכל טוב ואנו יושבים לשיחה יחד עם גיא (בנה) ועמה.

בתחום הקיימות והאחריות הסביבתית למדנו שהגפת והעלים חוזרים לאדמה בתור חומר חיפוי המפוזר בכרם. היות ובית הבד נמצא צמוד לכרם נחסך שינוע הזיתים לבית בד מרוחק. וכן לא נעשה שימוש בפלסטיק ברחבי המשק.

המקום מציע מוצר מקסים: "שמן זית לילדים", בקבוק קטן עליו ניתן לרשום את שם הילד, בצירוף ספר. ניתן להגיע בתיאום מראש לביקורים וסיורים במקום, לשמוע את סיפור המשפחה ולטעום שמן זית.

המקום מונגש כולו לנכים ולבעלי מוגבלויות.

משם למומי משק גרתי, כפר בן נון. 11 זנים הפרושים על פני 110 דונם וגדלים בשיטה אורגנית, ללא ריסוסים כלל. בעברו היה מומי מדריך טבע ועבד בעיקר עם ילדים. לפני 15 שנה קנו את המשק והחליטו שיהיה זה משק חקלאי פעיל. מלבד שמן הזית המעולה אותו מפיק מומי בבית הבד במקום, נמכרים אף דבש מהמשק, סבונים משמן זית, ממרחים מעולים, טחינה, תמרים, ריבות ועוד.

בנוסף במקום שני מיזמי הצלה יפים ומרגשים: חמורים עזובים ודבורים. מומי הוא מתנדב בעמותת מגן דבורים אדום והשיחה עמו בנושא – מרתקת.

נפרדים לשלום מיום מלא מידע והיכרויות.

לכתבה הראשונה בסדרה, לחצו כאן.