תיירות שמן הזית, פרק 4

תיירות שמן הזית בישראל, פרק רביעי.

רגע לפני תקופת המסיק המרגשת, Ehud Soriano ואני ביקרנו במשקים באזור השפלה, לכיש והנגב הצפוני.

תחנה ראשונה, @שמן זית משק לוין, מושב מזור.

כששמוליק לוין רואה עץ הוא מיד יודע מה כואב לו. ואין זה פלא כיוון ששמוליק הינו חקלאי מבטן ומלידה אשר נולד בכפר תבור והיה מדריך חקלאי שנים רבות. כאשר הוא מפליג בסיפוריו, עיניו בורקות. חיוך מתפשט על פניו כשהוא מספר כיצד בתור ילד אהב לבצוע לחם טרי מהטאבון, לטבול בשמן זית ולאכול זיתים. לכן היה זה אך טבעי שביום מן הימים ייצר שמן זית במשק אותו קנה בשנת 1968 במושב מזור. בשנות ה-90 הוא היה אחד הראשונים שנטע באזור זיתים. כיום את המשק מובילים, יחד עם שמוליק, דור ההמשך. את השמן ניתן לרכוש אונליין כמו גם מארזים בהם מוצרי מעדניה משובחים.

שמים של תחילת הסתיו מלווים אותנו בדרך דרומה לנגב הצפוני-מערבי.

את פנינו מקבלים חצבים ראשונים לעונה והפריחה מרגשת אותנו. כבר הספקתם לראות חצבים השנה?

תחנה שנייה, פרילינג – שמן זית ישראלי, מושב ניר משה.

שני דורות במשק אשר הגיעו לפני 20 שנה משדה בוקר. טוביה ודינה, אשר מגיעים מהעולם האקדמי, ובנם איתי, העוסק בתחום הבנייה, בחרו בשמן, זיתים ויין מתוך אהבה לאורח החיים החקלאי.

כאמור, מלבד זיתים (פישולין וקורטינה), מגדלים במשק ענבים (מרלו, קברנה, שיראז) ומייצרים מהם יין. לאחר סיור במשק היפה אנחנו מתיישבים לארוחת הבוקר הנדיבה באחד הבתים היפים שביקרתי בהם. משוחחים על המושב, שמן זית והאקדמיה, שכן טוביה הינו פרופסור מן המניין ומרצה במסלול ללימודי מדינת ישראל. לאחר בוקר משובח אנחנו נפרדים מהמשק המטופח והיפה וממשיכים ליעד הבא.

תחנה שלישית, פתורה בוטיק משפחתי Ptora, מושב שדה משה.

בשנת 1956 הוקם המשק על ידי טובה ושמואל תמיר, לשם הגיעו מקיבוץ מצובה במטרה ליישב את חבל לכיש. בשנות ה-70 נטע שמואל תמיר את כרם הזיתים הראשון מזן נבאלי. חפירות כביש 6 שהחלו בשנת 2004 חשפו גת ביזנטית קדומה של העיר העתיקה "פתורה", ומאז 2006 הפכה זו לשם המותג.

הנכד, עדו תמיר, למד בשנקר הנדסת תעשיה וניהול ועבד כיועץ בתחום של מערכות מידע. לפני כעשור, בתקופה בה שהה בהונג קונג, התעצם רצונו לחזק את המותג. בשנים האחרונות הוא מנהל את המשק לצד אביו, נועם, כאשר מלבד זיתים, מגדלים במשק גם ענבים.

לאחר הסיור בשטח היפה אנו חוזרים למשרד הנעים לטעימות שמן זית. אכילת תפוח בין טעימה אחת לשנייה מאפסת את החך ומנקה את הטעמים הקודמים. קסם.

לסיום מספר לנו עדו על סדרת Midnight. שמן זית הנוצר ממסיק לילי המאפשר טמפרטורה נמוכה ומניעת חשיפה לאור וחמצון. לאחרונה אף זכה בתחרות המיתוג של ישראל 2022. את שמני הזית ומארזי פתורה ניתן להזמין אונליין.

ומכאן לתחנה האחרונה להיום במטה יהודה. תחנה רביעית, משק אלוני, מושב בקוע.

יוסי אלוני הינו כלכלן, אולם אהבתו נתונה לזיתים. באופן מעורר התפעלות הוא מגדל זיתים, מוסק אותם ומייצר שמן זית בבית הבד שבבעלותו. בימים אלו הוא בונה מרכז מבקרים חדש, מרשים ומסקרן. את השמן, כמו גם את הדבש והטחינה, ניתן לרכוש אונליין.

עוד יום מופלא בא אל סיומו. מרתק להכיר כל פעם יצרנים חדשם ולטעום שמני זית איכותיים. בשבועות הקרובים עתיד להתחיל מסיק 2022 המסקרן. המשך יבוא…