האיש ששתל עצים

סיפור שהיה כך היה.

לפני כשבועיים טיילתי בשמורת אלוני אבא וכשהעליתי את הסטורי חיפשתי ציטוט של מאיר שלו מספרו הפנטסטי "גינת בר". במהלך החיפוש נתקלתי באזכור של ספר אחר שרציתי לקרוא ושכחתי ממנו: "האיש ששתל עצים", ז'אן ג'יונו.

מיד שמתי פעמי לספריה וקראתי בשקיקה. הספר הזכיר לי את ליאור. נפגשנו לפני שנתיים בדיוק בסדנה לגידול פטריות בחווה של יעלי. שיחה מרתקת נקשרה בינינו על עצי אלון ושימור היער.

לא שמרנו על קשר, וכעבור שנתיים סימסתי לו אם מכיר את הספר. תשובתו הייתה: "הספר הזה זה התנ"ך שלנו". כעבור כמה ימים נפגשנו.

זהו סיפור על תקווה ואופטימיות, על נדיבות ואיכפתיות.

התחלנו את הסיור בנקודה הצפונית של פארק השרון והדרומית של יער חדרה, כשמולנו משתרעת הריאה הירוקה הגדולה ביותר בין תל אביב לחיפה.

מקור השם "שרון" בשפה האכדית הינו יער, שכן עד התקופה העותמאנית היה האזור מיוער בצפיפות. השמדת היער החלה, כנראה, על ידי אבראהים פחה שרצה לספק למושל המצרי עצי הסקה וחומר לבניית אוניות בשנות ה-30 של המאה ה-19 כאשר המצרים שלטו בארץ.

לאחר 80 שנה שוב נכרתו העצים, הפעם על ידי התורכים כאשר חיפשו עץ לצרכי מלחמה ובניית מסילת ברזל. החרבת היער פגעה באופן קריטי ביכולת השיקום שלו.

בשנת 2009 קרא עופר בינדל את הספר "האיש ששתל עצים" והבין שאדם אחד יכול לשנות את הסביבה. עופר החל לאסוף בלוטים מקומיים, להנביט ולשתול. בשנה הראשונה נבטו 3,000 בלוטים, אולם לאחר הקיץ הישראלי הלוהט שרדו רק 3!

עופר רכש כבאית והחל להשקות השקיית עומק. עם הזמן, בזכות שיתופי פעולה, נפרשה צנרת השקיה וכן נתרמו מים לפרויקט. התוצאות לא איחרו להגיע.

העצים החדשים החלו לייצר סימני חיים סביבם וללבלב, כאשר בעלי החיים החלו להגיע לסביבה הצומחת, ביניהם נמיות, תנים, קיפודים ועוד, אשר כל פעם שהם נושכים את הצנרת, מוקמת עבורם שוקת לשתייה.

בשנת 2016 הצטרף ליאור פתאל, בונה אתרי אינטרנט במקצועו, לפרויקט כאשר הוא מנביט את הבלוטים, מגדל ומשיב אותם "הביתה" כשמגיעה העת כעבור 3-5 שנים. ההתלהבות, המחויבות וההתמדה של ליאור מדבקת ואי אפשר שלא להתמלא בתחושת הערכה עמוקה. כל שלישי בבוקר מגיעים ליער משתתפי פרויקט השבת האלונים לטבע – "אלונים שווים לטבע" – הנרתמים בהתנדבות מלאה, נוטעים, מטפלים בצמחים פולשים, בבעיות בצנרת, מתלבטים אם להוריד את הגידור של עץ זה או אחר, משקמים ומטפחים.

המשכנו לסייר ביער, ליאור הסביר על העצים העתיקים והמרשימים, אשר לכולם ניתן שם (המלך, מלכים א' ומלכים ב' ועוד) וכולם מסומנים על מפת האינטרנט: "מיפוי אלוני ישראל", אותה הקים עזרא ברנע.

"כשאתה מעלה על דעתך שכל אלו נבטו ופרחו כתוצאה ממעשה ידיו של אדם אחד, ללא כלי המקצוע הנפוצים היום, אתה מבין שהאדם יכול להיות בעל השפעה על האדמה כאלוהים עצמו, לא רק ביכולתו להרוס ולהשמיד". האיש ששתל עצים, ז'אן ג'יונו.

נפרדתי מהיער שוקעת במחשבות על עולמם הקסום של האלונים והקשר המורכב בינם לבין בני האדם.

* הידעתם (1)? החלק של הבלוט הנמצא בתוך הספלול זהו החלק הטעים של הבלוט.

* הידעתם (2)? מתוך מאות סוגי אלון ברחבי העולם, בישראל גדלים 5 סוגים: המצוי, התבור, התולע, השסוע והחרמוני.

תגיות